Pages

Saturday 5 October 2013

Cerita Mak Abah Tersayang

Akhirnya, semangat untuk mencoretkan nostalgia hadir setelah aku puas melepaskan rindu kepada mak dan abah. Aku tidak jemu menelefon mak dan abah berkali - kali untuk mendengar suara mereka pada hari ini. Aku bertanyakan khabar dan banyak soalan yang di tuju kepada mak dan abah. Kami bergelak ketawa sepanjang berbual di dalam talian.

 3 Disember 1991 merupakan tarikh buat kali keempat mak dan abah dikurniakan zuriat daripada Yang Maha Pencipta Lagi Maha Berkuasa. Anak keempat dilahirkan dengan seberat 1.9kg. Ketika itu, mak dikesan menghidapi penyakit darah tinggi ketika melahirkanku. Berat badan bayi seumpama seekor anak kucing bertambah hari demi hari apabila disusukan dengan susu mak dan susu formula iaitu susu S26. Sepanjang aku di dalam kandungan, air susu soya akan menjadi minuman mak selepas selesai makan. 'Kuat minum susu', itulah yang digambarkan oleh mak dan abah kerana aku dipanggil budak gemok semasa kecil. Mak juga menyatakan aku ketika kecil adalah seorang yang pemalu. 'Kuat senyum' juga merupakan satu gambaran daripada mak dan abah ketika aku kecil. Senyuman akan terukir kepada orang yang bermain dan membelai diriku. Selain itu, aku juga 'kuat menangis' di waktu kelaparan.

Apabila terdengar aku dipanggil 'budak gemuk' oleh mak, masing - masing ketawa. Alangkah bahagia sekiranya aku dipanggil 'budak gemuk' seperti dulu. Si kurus keding, itulah panggilan terhadapku sekarang. Aku lebih selesa sekiranya dipanggil 'budak gemuk' berbanding 'si kurus keding'. Walaubagaimanapun, kita kena bersyukur kepada Allah terhadap nikmat dan pemberian yang dikurniakan. Alhamdulillah. Setelah lima minggu tidak dapat kutatap wajah mak dan abah didepan mata, hanya dengan suara mereka menjadi pengubat rindu. Tiba - tiba, aku mempunyai keinginan untuk meminum susu S26 setelah tamat perbualan bersama mak dan abah di telefon. 

'Budak gemuk' bersama bapanya.

'Budak gemuk' suka bermain anak patung.


Terima kasih kerana sudi membaca.kalau rajin komen la ye.hee

No comments:

Post a Comment