Pages

Tuesday 8 October 2013

Hari - Hari Kerja 1


          Aku bergegas menaiki bas untuk ke fakulti kerana lewat pergi ke kelas. Setibanya aku di kelas Insurans Hayat, aku bernasib baik kerana pensyarah yang mengajar belum masuk ke kelas. Dr Hendon baru 15 minit menuturkan kata - kata sebagai pendahuluan untuk kuliah hari ini, tiba -tiba bekalan elektrik terputus. Dr Hendon memutuskan kelas tamat disebabkan bekalan elektrik terputus. Masing - masing kelihatan girang apabila kelas tamat begitu awal. Dalam kegirangan diselitkan ketidakselesaan kerana kipas tidak berfungsi yang membuatkan aku sentiasa mendapatkan air untuk menyejukkan badan.
Pada hari ini, aku menggantikan kawan yang tidak dapat bekerja. Jadi, aku kerja bertemankan Kak Tam. Kami menjual nasi lemak di Kiosk 4. Kegelapan malam dengan sedikit cahaya lilin, kami tetap bekerja seperti biasa walaupun tidak diterangi lampu yang kebiasaannya menerangi kawasan ini. Kiosk - kiosk lain juga tidak ditutup kerana rezeki yang halal perlu dicari dengan  cara apa sekalipun. Aku amat kagum dengan bos yang membayar gaji tiap - tiap kali aku bekerja. Ini adalah kerana dia mengambil alternatif kedua untuk berniaga dengan meletakkan lilin - lilin di setiap penjuru yang memerlukan cahaya. Inilah contoh untuk menjadi peniaga yang berjaya. Apabila tiada pelanggan, aku mengimbas kembali kenangan lalu sewaktu bekerja suatu ketika dahulu. Seronok bekerja kerana disenangi oleh ramai kawan dan aku dapat berkenalan dengan semua rakan yang dijadikan kawan sehingga kini.

           KFC adalah tempat pertama aku bekerja selepas tamat menduduki peperiksaan SPM. Aku amat gembira kerana peroleh ramai kawan. Tambahan lagi,  ramai yang sebaya denganku.  Ummu, Eyka, Fikri dan arif adalah rakan sebaya yang bekerja sementara menunggu tawaran menyambung pelajaran. Kerja aku hanya membersihkan meja, membasuh pinggan yang kotor dan menjadi juruwang. Pada mulanya, aku mengelakkan diri untuk menjadi juruwang. Namun, selepas ramai rakan yang berhenti kerja, aku terpaksa belajar untuk menjadi juruwang di kaunter. Akhirnya, aku berhenti bekerja di KFC kerana mendapat surat tawaran ke matrikulasi.

          Toastbox Midvalley adalah tempat kedua aku bekerja. Aku membuat kerja sambilan ketika tahun dua di universiti. Aku bekerja bersama kakak dan adikku. Membakar roti,  menjadi juruwang, menyapu sampah,  mengelap meja adalah kerja - kerja aku disini.  Seterusnya, aku bekerja di Toastbox Berjaya Times Square.
Aku bekerja disini selepas kesihatan aku kembali pulih. Kakiku yang tulangnya sudah bercantum kembali pulih setelah aku banyak berjalan dan aku dapat berjalan secara normal. Kami  suka bergambar walaupun sedang bekerja. 

 Rozy, aku dan adik ketika di Toastbox Berjaya Times Square

 Bersama  kawan dunia akhirat
 Kami bersama jejaka idaman gadis indonesia,Mamat

Kami suka bergambar apabila tiada pelanggan :D

Masa untuk mengakhiri coretan dalam  entri ini dan akan disambung pada entri seterusnya.  Alhamdulillah. Dah  ada elektrik.

Assalamualaikum,
Masni.



Terima kasih kerana sudi membaca.kalau rajin komen la ye.hee

No comments:

Post a Comment